Zmiana linii orzeczniczej w zakresie sankcji VAT.
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Ut elit tellus, luctus nec ullamcorper mattis, pulvinar dapibus leo.
Czym jest sankcja VAT?
Sankcja podatkowa ma charakter negatywny, skutkująca niepożądanymi dla nas konsekwencjami. Jest to swoista reakcja państwa na nasze działania, zaniechania itp. Ma ona zachęcać do sumiennego wykonania obowiązków i jednocześnie odstraszać potencjalnych oszustów . Od 2017 roku w polskiej ustawie o podatku od towaru i usług została wprowadzona dodatkowa sankcja VAT.
Cel wprowadzenia sankcji VAT?
Pierwszego stycznia 2017 roku w życie weszła nowelizacja, która umożliwiła urzędowi skarbowemu nakładanie kar finansowych na podatników na mocy art. 112b ust. 2 ustawy VAT. Celem ustawodawcy było wprowadzenie i zastosowanie przepisów, które spełniały by funkcje sankcji opisane we wstępie artykułu. Jednak główną motywacją ciała ustawodawczego nie było karanie przedsiębiorców a walka z tzw. „luką VAT” i przestępstwami skarbowymi jak np. oszustwa karuzelowe.
Istota treści przepisu polega na nałożeniu przez organ dodatkowego zobowiązania podatkowego VAT, jeśli po zakończeniu kontroli podatkowej lub celno-skarbowej podatnik złożył korektę deklaracji uwzględniającą nieprawidłowości i wpłacił brakująca kwotę albo zwrócił kwotę nienależną. W takim przypadku wysokość zobowiązania wynosi 20% kwoty (zaniżenia, zawyżenia, zwrotu, różnicy).
Przepis ten jest idealnym przykładem sankcji podatkowej. Umożliwia on nałożenie kary na podatnika ww. przypadkach. Przepis był często wykorzystywany przez urzędy skarbowe, co potwierdzają liczne sprawy rozpatrywane w sądach administracyjnych w sprawach (fiskus vs przedsiębiorstwa). Gdzie nie tylko rozpatrywane było samo rozpatrzenie słuszności nałożenia sankcji a nawet jej legalność. Przykładem będzie sprawa przed Wojewódzkim Sądem Administracyjnym w Bydgoszczy syg. I SA/Bd 850/20 „Legalność dodatkowego zobowiązania podatkowego w VAT.”
W tej sprawie Sąd uznał „Mając tak zarysowany stan prawny należy stwierdzić, że dodatkowe zobowiązanie podatkowe, o jakim mowa w art. 112b i nast. u.p.t.u. nie jest co do zasady kwestionowane w orzecznictwie”
Zmiana linii orzeczniczej na korzyść podatników.
Dnia 15.04.2021 roku Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej(TSUE) wydał wyrok w sprawie złożonego przez Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu wniosku o wydanie orzeczenia trybie prejudycjalnym w postępowaniu Grupa Warzywna sp. z o.o. przeciwko Dyrektorowi Izby Administracji Skarbowej we Wrocławiu. sygn. C‑935/19.
Wyrok ten całkowicie zmienił linie orzeczniczą polskich sądów administracyjnych. Trybunał stwierdził, że stosowanie sankcji w ustawie VAT dot. Art. 112b. jest sprzeczna z zastosowaniem Artykułu 273 dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej i zasadę proporcjonalności.
„Ze względu na uzasadnienie tego wyroku jak najbardziej można twierdzić, że rozciąga się on na wszystkie przypadki błędów podatników działających w dobrej wierze, a nie tylko na wymienioną w samej sentencji wyroku sytuację błędnego niezastosowania zwolnienia z VAT”
K. Janczukowicz, Przesłanki dodatkowego zobowiązania podatkowego w VAT, LEX/el. 2021.
W praktyce oznacza to, że fiskus będzie musiał brać pod uwagę, to czy:
- błąd popełniony przez podatnika może oznaczać próbę oszustwa;
- żadna przesłanka nie wskazuje zmniejszenia wpływów do skarbu państw;
- spraw, w których nie ma takich szczególnych okoliczności.
Jeżeli szukają Państwo profesjonalnego wsparcia w postępowaniu podatkowym o nałożenie sankcji w VAT albo rozważają wystąpienie o zwrot uprzednio zapłaconych kwot z tego tytułu, to zapraszamy do kontaktu z Kancelarią. Oferujemy asystę pełnomocnika i asystę przed organami podatkowymi oraz w toku postępowania sądowoadministracyjnego.